Ombudsdienst
In het ziekenhuis staat een kwaliteitsvolle zorg voor iedereen centraal. Heel wat mensen komen in contact met het ziekenhuis, ieder met zijn eigen wensen en verwachtingen.
Het lukt niet altijd om aan deze verwachtingen te voldoen. Soms ben je niet tevreden over bepaalde aspecten van jouw opname of behandeling.
De eenvoudigste en vaak ook snelste oplossing is dat je praat met de persoon die aan de basis ligt van jouw ongenoegen of met de dienstverantwoordelijke. Waarschijnlijk kunnen jullie samen tot een oplossing komen.
Indien je dit wenst kan je bij ons, de ombudsdienst, terecht met je vragen, suggesties, reacties of klachten.
Voor niet-medische vragen, suggesties en opmerkingen kan je ook het "Imelda luistert"-formulier invullen
Ilse Creemers (ombudsvrouw)
Hoe kan je ons contacteren?
- Schriftelijk:
brief richten aan IMELDA vzw, Ombudsdienst, Imeldalaan 9, 2820 Bonheiden
via e-mail: email
- Mondeling:
persoonlijk of telefonisch tijdens de openingsuren van de dienst of na afspraak
telefonisch op het nummer 015 50 50 15
Wie kan bij ons terecht?
In de eerste plaats patiënten. Maar ook hun vertegenwoordiger of vertrouwenspersoon (familielid, verwijzende huisarts/arts,…) kan bij ons terecht.
Bereikbaarheid
De ombudsdienst is gelegen in de inkomhal, voorbij het onthaal. Volg route 95. De dienst staat duidelijk aangegeven.
Openingsuren
Maandag en woensdag | 9u - 12u en 13u30 - 16u30 |
Dinsdag (enkel telefonisch) | 9u - 12u |
Donderdag (enkel telefonisch) | 13u30 - 16u30 |
Vrijdag | 9u - 12u |
Bij afwezigheid kan je via de receptie je gegevens achterlaten. Wij contacteren je zo spoedig mogelijk.
De bemiddelingstaak
Wij luisteren naar jouw vragen en ervaringen en bespreken hoe we hiervoor een oplossing kunnen vinden. Soms kan het geven van informatie je verder helpen, bij andere problemen organiseren we een bemiddelend gesprek met jou en de betrokken zorgverlener(s).
Bij onze bemiddelingsopdracht proberen we tot een oplossing te komen waarbij jij en de betrokken zorgverlener(s) zich goed voelen.
Wij behandelen jouw vraag of klacht steeds vertrouwelijk en nemen een neutrale houding aan.
Geen centrale aansprakelijkheid van het ziekenhuis
De artsen en sommige andere zorgverleners zijn als zelfstandige zorgverstrekkers in het ziekenhuis werkzaam.
Ook werken een aantal zorgverleners op basis van een samenwerkingscontract met Imelda vzw o.a. bandagisten, kapper, pedicure,
vertegenwoordigers voor godsdienstige bijstand (behalve katholieke godsdienst) en lekenraadgevers.
Vorderingen die betrekking hebben op het handelen van voormelde zorgverleners dienen bijgevolg tegen hen te worden gesteld.