Bedbox dankzij het Innovatiefonds

27 februari 2024
door Kathleen Vermeulen

Een woordje uitleg over het “Innovatiefonds”

Het Innovatiefonds werd een tweetal jaar geleden in het leven geroepen om het innovatieve karakter van het Imeldaziekenhuis verder te ondersteunen en uit te bouwen. Er werd een comité opgericht dat als opdracht heeft om innovatieve voorstellen te evalueren en desgevallend middelen vrij te maken voor de realisatie van een goedgekeurd voorstel.

We moedigen iedere medewerker van het ziekenhuis aan om innovatieve voorstellen aan te brengen bij het innovatiecomité. Deze voorstellen moeten kaderen in minstens 1 van 3 innovatie-assen: customer intimacy, value-based healthcare en digitalisering/automatisering. Anders uitgedrukt, de voorstellen moeten innovatief zijn en zo veel mogelijk positieve impact hebben op de patiënten, de medewerkers en de zorgkwaliteit van het ziekenhuis.

De wijze waarop dit hele proces verloopt, staat heel uitvoerig beschreven op Imeldanet onder de knop ‘innovatie’.

Ondertussen werden reeds een aantal projecten goedgekeurd en wordt hier naarstig verder aan gewerkt.

Eva Decuyper, hoofdverpleegkundige HAVA 1, bracht in maart van vorig jaar een wervend betoog rond haar voorstel ‘project opvangrecipiënt – bril en hoorapparaat mee naar operatiekwartier’. Het was duidelijk dat dit project een positief effect heeft op angstbeleving van de patiënt, op efficiëntere informatieoverdracht en op de participatiemogelijkheden voor de patiënt. En dit niet alleen in het belang van de patiënt, maar ook in het belang van de zorgverlener. Het innovatieve karakter lag in het feit dat, bij voorstelling van het project, een dergelijke werkwijze in nagenoeg geen enkel ziekenhuis reeds uitgerold bleek, alhoewel een paar andere ziekenhuizen hiervan intussen ook al werk aan het maken waren.

Het innovatiecomité keurde dit project dan ook goed. Dit impliceert dat de nodige financiële middelen ter beschikking werden gesteld en dat een lid van het innovatiecomité werd aangeduid als coach. De effectieve realisatie van dit project bleef voor het overige volledig in handen van Eva. Op geregelde basis koppelde zij terug naar haar aangestelde coach en naar het comité zelf, maar de verdienste ligt volledig bij diegene die het project voorstelt en er zelf een succes van maakt. En zo ontstond de Bedbox.

De Bedbox

Het begon allemaal toen Eva, die lenzen draagt, zelf een ingreep moest ondergaan. “Als je zonder lenzen of bril naar het operatiekwartier moet, hoor je enkel de zorgverlener maar zie je niet wie er aan je bed staat en dat is jammer. Je weet niet goed wat er jou te wachten staat en je voelt je op dat ogenblik redelijk machteloos. Je bent meestal al wat zenuwachtig omdat je geopereerd wordt en als je dan beperkt wordt in het gebruik van je zintuigen, kan dat zorgen voor nog meer spanningen. Het leek me dus een goed idee om de patiënt mét bijvoorbeeld bril en hoorapparaat naar het operatiekwartier te sturen en pas daar de hulpmiddelen op te bergen." Het idee van de Bedbox was geboren.

Uiteindelijk bleek dat men in UZ Leuven en enkele Nederlandse ziekenhuizen ook al met dit idee aan de slag was gegaan en Eva begon uitgebreider opzoekwerk te doen. “Ik wilde een kartonnen doosje ontwerpen dat gekoppeld werd aan het bed van de patiënt. Zo zou elke patiënt zijn persoonlijk exemplaar krijgen mét patiëntensticker erop. De patiënt kan zijn hulpmiddelen aanhouden tot net voor de transfer naar de operatietafel. Vlak voor de transfer kunnen de bril, hoorapparaat,… in de Bedbox gestoken worden. Er is zelfs een apart vakje om je bril net iets veiliger weg te steken. Ook items zoals medicatie, een glucosemeter of een knuffel kunnen met behulp van de box veilig meegenomen worden naar het operatiekwartier. Het doosje gaat dicht tot na de operatie. Eens de patiënt wakker wordt in de ontwaakruimte hangt de Bedbox aan het bed, waarmee de patiënt naar het operatiekwartier kwam, en heeft de patiënt zijn/haar hulpmiddelen meteen ter beschikking. Eventuele angst kan vermeden worden en communiceren alsook participeren kan veel vlotter.”

Eva ging niet over één nacht ijs. Er werd een voormeting gedaan op haar afdeling. Hieruit bleek dat de helft van haar patiënten met een hulpmiddel hiervan gebruik zou maken.

Eens het project door het Innovatiefonds werd goedgekeurd, kreeg Eva een budget van 2000 euro voor het proefproject. De kartonnen doosjes werden besteld. De communicatiedienst zorgde voor stickers waarop men kon aanduiden wat er in de Bedbox zat en het project was gelanceerd. De kostprijs van een Bedbox komt overeen met ongeveer 1,20 euro.

Na de lancering van het project werd er opnieuw een bevraging gedaan bij de patiënten van de HAVA-afdelingen. Alle patiënten waren heel positief en gaven aan dat ze het een meerwaarde vonden. “Een simpele oplossing met veel comfort!” zei een patiënt in de enquête.

Ook ecologie speelt een belangrijke rol in dit project. “Indien de patiënt tijdens zijn opname nogmaals een ingreep moet ondergaan, kan dezelfde Bedbox opnieuw gebruikt worden. Los daarvan bestaat de Bedbox voor 100% uit karton en kan het dus gewoon gesorteerd worden bij Papier & Karton. Wel dient de patiëntensticker vooraf verwijderd te worden om privacyredenen.”

Naar de toekomst toe wil Eva de Bedbox nog meer optimaliseren. “Uiteraard kan de Bedbox nog ecologischer waarbij we moeten overwegen over te stappen naar een duurzaam model dat gereinigd en hergebruikt kan worden. Zo hebben we nauwelijks afval. Daarnaast werken we nu nog met een proefbox waarbij we de kartonnen doosjes bestellen en dan bestickeren. Dat zal in de toekomst nog veranderen. Wanneer de eerste voorraad op is, zullen er voorgedrukte doosjes besteld kunnen worden. We hoeven er dan zelf enkel nog de patiëntensticker op te kleven.”

Een mooi project dat de juiste ondersteuning kreeg van het Innovatiefonds. Eva hoopt nu om het project volledig uit te rollen over het hele ziekenhuis.