Patiënt Centraal

Een ziekenhuis zijn waar de patiënt centraal staat.

Inhoudstafel

1. Imelda lanceert nieuwe, gebruiksvriendelijke website
  2. Imelda waakt over de juiste identiteit van de patiënt
  3. Multidisciplinaire raadpleging MS-kliniek
  4. Geriatrie neemt therapeutische robot in gebruik
  5. Patiëntenparticipatie
  6. Gezondheidsinformatie voor het ruime publiek

1.1

Imelda lanceert nieuwe, gebruiksvriendelijke website

Na een half jaar hard werken aan onze nieuwe website konden we hem eind 2016 succesvol lanceren. Onze nieuwe website is gericht op de specifieke noden van de gebruiker. Items die veel worden gezocht staan op de startpagina en bezoekers komen vlot terecht op de informatie die ze zoeken. Op de startpagina kan je aan de hand van nieuwsberichten en een agendarubriek lezen wat er gebeurt in ons ziekenhuis.

Via ‘Imelda luistert’ kunnen bezoekers van de site vragen stellen aan verschillende diensten in ons ziekenhuis. De ‘E-cards’ zorgen ervoor dat patiënten berichtjes kunnen ontvangen van vrienden en familie: de ingezonden ‘E-cards’ worden afgedrukt en via de verpleging aan de patiënten bezorgd.

Aan de lancering van de nieuwe website ging een langdurig analysetraject vooraf. We analyseerden de inhoud van de oude website en bekeken het zoekgedrag van onze websitebezoekers. Bij deze analyse en de verdere opbouw van de site werden medewerkers uit alle departementen van ons ziekenhuis betrokken. Ook de richtlijnen van het Vlaams Indicatorenproject (VIP²) rond gebruiksvriendelijkheid van websites waren een belangrijke inspiratiebron voor de opmaak van de website.

Imelda lanceert nieuwe, gebruiksvriendelijke website

1.2

Imelda waakt over de juiste identiteit van de patiënt

De Werkgroep Unieke Patiënt Identificatie (WUPI) ontfermt zich al meer dan tien jaar over identitovigilantie in ons ziekenhuis. Met identitovigilante bedoelen we het beleid dat zich bezighoudt met het bewaken en het voorkomen van fouten en risico’s gerelateerd aan patiëntidentificatie.

Een niet-correcte patiëntidentificatie kan leiden tot fouten zoals een verkeerde behandeling (medicatie, zorg, ingreep,…), verkeerd onderzoek, staalverwisseling, verkeerde diagnose en verkeerde resultaten in patiëntendossier.

Het Imeldaziekenhuis doet sinds 2008 jaarlijkse metingen en sensibilisatiecampagnes om de identificatie van de patiënten te optimaliseren. Het is immers belangrijk dat elke patiënt de juiste zorgen krijgt. Naast de actieve bevraging van de patiënt en de controle van het patiëntidentificatiebandje gebruiken we ook elektronische controle om fouten te verminderen. De uitrol van software-onderdeel Cybertrack over de afdelingen maakt dat er een elektronische identificatie controle gebeurt bij bloedtransfusies.

Ieder jaar worden er minstens twee metingen gedaan om te zien of de patiënten een correct en volledig identificatiebandje dragen: een interne audit en een externe audit. We zien over de loop der jaren een duidelijke verbetering. De metingen van 2016 resulteerden in een resultaat van 100% voor de interne audit en 99,44% voor de externe audit. Het globale resultaat is 99,84%.

Imelda waakt over de juiste identiteit van de patiënt

1.3

Multidisciplinaire raadpleging MS-kliniek

Sinds 2016 biedt ons ziekenhuis een multidisciplinaire MS-raadpleging aan. De dienst neurologie werkt hiervoor samen met het Transmuraal Multiple Sclerose Team (TMST). Dit team is opgericht in de schoot van het Nationaal Multiple Sclerose Centrum, een centrum dat mensen met MS vanuit verschillende standpunten benadert: medisch, functioneel, psychologisch en sociaal.

Het team doet iedere vierde vrijdag van de maand samen met de neurologen van ons ziekenhuis een multidisciplinaire raadpleging. Tijdens deze raadpleging krijgt de patiënt de mogelijkheid om bij elk van de teamleden op consultatie te gaan. Vanuit de verschillende disciplines wordt zo aan de hand van gesprekken, vragenlijsten en testen naar de patiënt geluisterd worden.

Op het einde van de raadpleging bundelen alle leden van het TMST hun bevindingen in een samenvattend verslag aan de huisarts, met een advies over de meest geschikte aanpak voor de patiënt. Op deze manier krijgen de patiënten snel en efficiënt al de nodige informatie.

Multidisciplinaire raadpleging MS-kliniek

1.4

Geriatrie neemt therapeutische robot in gebruik

De zorg voor mensen met vergevorderde dementie kan soms zwaar zijn. Daarom gingen we op zoek naar een manier om het leven van deze patiënten en hun familie te verrijken. We ontdekten een therapeutische knuffelrobot die niet alleen een rustgevend effect heeft, maar ook bijdraagt tot de interactie tussen mensen. De robot heeft zelfs een positief effect op de fysieke gezondheid.

Met de steun van het Belfius Colour Your Hospital project konden we in oktober in ons ziekenhuis een eigen therapeutische robot in gebruik nemen. ‘Robke’ is een slimme kleine robot in de vorm van een zeehond. Onder de vacht zitten sensoren die op aanrakingen reageren. Hij kan kwispelen met zijn staart, knipperen met de ogen, zeehondgeluiden maken en emoties zoals blijdschap tonen. De therapeutische robot reageert ook op geluiden en hij kan zelfs stemmen herkennen.

Geriatrie neemt therapeutische robot in gebruik

1.5

Patiëntenparticipatie

In 2016 werkte de strategische projectgroep Patiëntenparticipatie een aantal initiatieven uit die in 2015 werden opgestart.

De resultaten van de Vlaamse Patiëntenpeiling en Patiëntenparticipatiecultuurpeiling werden naast elkaar gelegd. Deze peilingen bevragen medewerkers en patiënten over hun tevredenheid over informatie die wordt gegeven en de mate waarin patiënten kunnen participeren in het zorgproces. Op basis van deze resultaten werd nagegaan in welke mate de perceptie van onze hulpverleners aansluit bij hoe de patiënten die ervaren.

Onze medewerkers selecteerden samen de 9 beste patiëntenparticipatieprincipes die vanaf nu de basis vormen van het Imelda-patiëntenparticipatiebeleid.

We zijn een ziekenhuis waar de patiënt centraal staat, dat wil zeggen dat:

• wij de zelfredzaamheid van de patiënt optimaliseren door middel van kwalitatieve, zorgzame en deskundige zorg.
  • wij de eigenwaarde van de patiënt maximaal respecteren en zijn fierheid koesteren.
  • wij overleggen mét de patiënt en zijn directe omgeving en niet spreken over de patiënt.
  • wij de patiënt, indien nodig, ondersteunen in het formuleren en kenbaar maken van zijn gevoelens en persoonlijke doelstellingen. De basis hiervan is aandachtig luisteren en ons trachten in te leven in de specifieke situatie van elke afzonderlijke patiënt.
  • de patiënt medeverantwoordelijk is en daarom mee beslist tijdens zijn zorgproces. Hierbij houden we rekening met het ziekte-inzicht en kennis van elke patiënt.
  • we het ziekte-inzicht en de kennis van de patiënt over zijn aandoening trachten te maximaliseren, zodat de patiënt begrijpt wat de eventuele gevolgen zijn van zijn keuzes.
  • we op basis van de ervaringen van de patiënt de ziekte en de patiënt beter leren begrijpen om zo betere zorg te kunnen leveren.
  • ervaringen van patiënten en hun familie ons helpen om de organisatie van de zorg in ons ziekenhuis te verbeteren.
  • we gaan voor veilige en kwaliteitsvolle zorg voor iedereen en door iedereen.

In 2016 werd voor de terugkoppeling van indicatoren met betrekking tot patiëntenparticipatie, patiëntveiligheid en tevredenheid een methodiek uitwerkt. Dit is de basis voor een periodieke evaluatie waarbij een vergelijking gemaakt wordt met de resultaten van andere diensten. Eigen resultaten worden zo geëvalueerd, verbeteracties waar nodig uitgewerkt en resultaten scherp gesteld.

Patiëntenparticipatie

1.6

Gezondheidsinformatie voor het ruime publiek

Als ziekenhuis willen we patiënten, zorgverleners en het ruime publiek informeren rond verschillende gezondheidsgerelateerde thema’s.

Op onze website en in het wachtzaaltijdschrift Imeldazine krijgen lezers informatie over het ziekenhuis en over gezondheid. Regelmatig organiseren we ook infoavonden voor het ruime publiek rond verschillende gezondheidsthema’s.

In 2016 werden er zo twee informatieavonden georganiseerd rond menopauze en rond andropauze. Hoe weet ik dat ik in de menopauze of andropauze ben? Wat is het? Loop ik nu gezondheidsrisico’s? Wanneer moet ik naar de dokter? Op deze en veel andere vragen kregen de geïnteresseerden een antwoord van onze gynaecologen, cardiologen en endocrinologen.

Tijdens de infoavond ‘Fit in je hoofd’ gaven onze psychiaters toelichting over depressie, burn-out en winterblues samen met tips over wie en wat kan helpen.

Gezondheidsinformatie voor het ruime publiek