Erkende Kwaliteit

Erkend worden als vooraanstaand geaccrediteerd ziekenhuis,
een referentiespeler in de gezondheidszorg.

Inhoudstafel

1. Imelda behaalt internationaal NIAZ-kwaliteitslabel
  2. Vesalius Oncologisch Netwerk
  3. Andere audits in 2016: Belac en VIP²
    1. Belac audit
    2. VIP²
  4. Awards & Rankings: Imelda scoort goed
    1. Ranking Vlaamse hartcentra
    2. Award voor het bevorderen van de gezondheidswijsheid
    3. Imeldaziekenhuis wint eerste BeQuint Award voor veilige bloedtransfusies

3.1

Imelda behaalt internationaal NIAZ-kwaliteitslabel

Hard werk loont. Na een externe audit van vijf dagen door het Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ) kreeg Imeldaziekenhuis het befaamde internationale NIAZ-kwaliteitslabel. De auditoren gaven ons een positief rapport voor veilige en kwaliteitsvolle zorg. Het label geeft ook aan dat het ziekenhuis een werkcultuur heeft die gericht is op continu verbeteren.

Tijdens de auditweek eind 2016 werden bijna 2000 criteria getoetst aan de praktijk. De auditoren keken honderden documenten in en bevroegen medewerkers, vrijwilligers, huisartsen en patiënten. Op die manier kregen ze een duidelijk beeld van de werking van ons ziekenhuis. Enkele van de normen die onder de loep werden genomen, waren: de correctie identificatie van patiënten, veilig medicatiebeleid, ziekenhuishygiëne en infectiepreventie, de werking van spoed en medische beeldvorming, nierdialyse, oncologie, omgaan met noodsituaties,…

“Op de laatste dag van de audit gaf het auditteam ons al een eerste indruk. Bevlogen professionals en een gezamenlijk multidisciplinair verantwoordelijkheidsgevoel stonden bovenaan de lijst met complimenten, mooi om dit te horen na een toch wel bijzondere week. We waren aangenaam verrast dat Kees van Dun, CEO van NIAZ, ons dit label persoonlijk kwam overhandigen.” - Bart Pardon, algemeen directeur Imeldaziekenhuis

Imelda behaalt internationaal NIAZ-kwaliteitslabel

3.2

Vesalius Oncologisch Netwerk

Op 25 april 2016 ondertekende Imeldaziekenhuis de samenwerkingsovereenkomst ‘Vesalius Oncologisch Netwerk’. Via deze weg zullen de deelnemende ziekenhuizen concrete afspraken maken over de samenwerking rond zorgprogramma’s oncologie met het oog op een hoogkwalitatieve zorgverlening voor patiënten met kanker. Het is belangrijk dat we hierbij kijken naar een ruimer gebied waarbinnen de zorg kan worden aangeboden. Dit terwijl we rekening houden met de expertise en mogelijkheden van de betrokken ziekenhuizen en in samenwerking met huisartsenkringen, thuiszorgorganisaties, palliatieve netwerken en patiëntenverenigingen.

De overeenkomst werd ook getekend door het Universitair Ziekenhuis Leuven, het Algemeen Ziekenhuis Sint-Maarten Mechelen, het Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart Tienen, het Regionaal Ziekenhuis Heilig Hart Leuven, het Algemeen Ziekenhuis Diest en het Algemeen Ziekenhuis Jan Portaels Vilvoorde (met intentieverklaring).

Vesalius Oncologisch Netwerk

3.3

Andere audits in 2016: Belac en VIP²

Elk jaar gebeuren er externe audits in het ziekenhuis. Naast de audit in het kader van het behalen van de NIAZ-accreditatie, gebeurden er in 2016 nog verschillende andere audits. Zo waren er nog de Belac (Belgische Accreditatie-instelling) audit en het VIP² (Vlaams Indicatoren project voor Patiënten en Professionals) project.

3.3.1

Belac audit

Begin januari 2016 kwam Belac ons laboratorium anatomopathologie auditeren. Tijdens deze audit werd er grondig gekeken naar de analyses uitgevoerd op borstkanker (mamacarcinomen) en naar de immuunhistochemische bepaling die gebruikt wordt om een mogelijke translocatie van het ALK-gen op te sporen in longcarcinomen (longkanker). Er werd ook aandachtig gekeken naar het kwaliteitsmanagementsysteem, zowel in kader van de NIAZ-accreditatie als in kader van het behoud van de erkenning als laboratorium pathologie.

Het auditteam heeft slechts een beperkt aantal kleinere opmerkingen geformuleerd, waardoor onze erkenning positief werd aangepast. Sinds 8 januari 2016 mogen we de FISH-analyse voor HER2 amplificatie in borstkanker zelf uitvoeren, wat een aanzienlijke versnelling van de antwoordtijd voor onze patiënten betekent.

Belac audit

3.3.2

VIP²

Het VIP² project is al een paar jaar in ontwikkeling. Het project wil aan de hand van indicatoren scores vergelijken tussen deelnemende ziekenhuizen, om de ziekenhuizen zo aan te zetten om hun zorgkwaliteit nog te verbeteren. Door middel van externe audits worden zorgkwaliteit en patiëntervaringen afgetoetst aan welbepaalde criteria. Op de website zorgkwaliteit.be kan iedereen de resultaten van de Vlaamse ziekenhuizen bekijken en vergelijken. Tegen eind 2016 waren reeds 3 domeinen van indicatoren gepubliceerd: borstkanker, patiëntervaringen en ziekenhuisbrede indicatoren.

Het publiek maken van deze resultaten leidt tot gezonde competitie tussen ziekenhuizen en heeft binnen Imeldaziekenhuis globaal geleid tot een verbetering van de scores. Binnen elk van de bovenstaande domeinen scoort Imeldaziekenhuis bijzonder goed. Zo scoren we voor de ziekenhuisbrede indicatoren ‘volledig medicatievoorschrift’ 91,8%, ‘patiëntidentificatie’ 99,84%, en ‘checklijst veilige heelkunde’ 91,7%, ruim boven de mediaan. Ook binnen het domein patiëntervaringen scoren we zeer goed: wat het aantal patiënten betreft die ons ziekenhuis zouden aanbevelen, plaatsen we ons binnen de 25% beste ziekenhuizen van Vlaanderen.

VIP²

3.4.1

Ranking Vlaamse hartcentra

Het hartcentrum Imelda is een van de twee niet-universitaire centra in Vlaanderen die voor TAVI (Transcatheter Aortic Valve Implantation of Aortaklepvervanging via katheter) werden erkend. In de ranking komt Imelda op de 5de plaats. Deze ranking bevestigt de positie van het performant hartcentrum Imelda.

Ranking Vlaamse hartcentra

3.4.2

Award voor het bevorderen van de gezondheidswijsheid

Op 18 oktober werden de vierde Well Done - MSD Literacy Awards uitgereikt. Deze Awards belonen de beste initiatieven ter bevordering van de gezondheidswijsheid in België. Dit jaar werden 54 projecten ingediend door organisaties uit de eerstelijnszorg, organisaties uit de tweedelijnszorg, publieke instellingen, patiëntenverenigingen en particulieren.

In de categorie samenwerking met actoren uit de eerstelijnszorg werd onze campagne “Je medicatieschema: zorg dat je het altijd bij hebt!” genomineerd. Deze campagne spoort patiënten aan om een medicatieschema op te stellen en mee te nemen bij elk contact met een zorgverlener. Ons project werd niet verkozen als winnaar, maar we zijn wel trots op de nominatie die we hiervoor kregen.

Award voor het bevorderen van de gezondheidswijsheid

3.4.3

Imeldaziekenhuis wint eerste BeQuint Award voor veilige bloedtransfusies

Op 2 juni 2016 organiseerde de federale overheid onder de noemer BeQuint (Belgian Quality in Transfusion) het symposium ‘Transfusiecomités in actie’. Voorafgaand aan dit symposium werden ziekenhuizen uitgenodigd om projecten of studies voor te stellen waarin ze een verbetertraject hadden doorlopen.

Ons hemovigilantieteam (het team dat nadelige incidenten en bijwerkingen binnen een bloedtransfusieketen van donor tot patiënt monitort) en ons transfusiecomité dienden drie projecten in. Uiteindelijk selecteerde de overheid acht van de achttien ingediende projecten voor presentatie. Twee daarvan waren projecten van ons ziekenhuis.

Anne-Mie Badts, hemovigilantiefunctionaris, presenteerde “Temperatuurlabels helpen de koude keten te bewaken”. Dr. Jan Moerman, voorzitter van het transfusiecomité, presenteerde: “De post-transfusie hemoglobinewaarde is een belangrijke indicator voor het beheer van erythrocytenconcentraten”. Die laatste presentatie werd beloond met de BeQuint award. Het was de eerste keer dat deze award werd uitgereikt.

Imeldaziekenhuis wint eerste BeQuint Award voor veilige bloedtransfusies