Corona

Op deze pagina van je een antwoord op veelgestelde vragen rond het CoVid-19-virus. Deze pagina wordt ook regelmatig geüpdatet volgens de laatst beschikbare informatie.

Op vraag van de overheid dient ook ons ziekenhuis patiënten met (vermoeden van) CoVid-19, die te ziek zijn voor een thuisquarantaine, op te nemen. Deze patiënten worden op één gecentraliseerde afdeling gehospitaliseerd en de verzorging gebeurt afgezonderd van andere patiënten in ons ziekenhuis. We stellen hiervoor een team samen van artsen en verpleegkundigen. Zij zijn uitgerust om onze patiënten op een correcte en veilige manier te verzorgen.

Oproep mondmaskers en handalcohol

Help ons aan mondmaskers zodat onze zorgverleners zelf niet ziek worden!

Je hebt het zeker al gehoord of gelezen : de mondmaskers in de ziekenhuizen worden schaars, ook bij ons. Wij durven dus deze oproep lanceren: Aan iedereen die thuis ‘verpakte’ mondmaskers heeft liggen: Breng ze naar de inkomhal van ons ziekenhuis, zeker wie FFP1, FFP2 of FFP3 maskers heeft!

Na mondmaskers wordt in de ziekenhuizen ook handalcohol schaars, ook bij ons. Alcogel is noodzakelijk voor onze zorg. We willen dan ook vragen aan iedereen, maar vooral ook aan bedrijven, die nog alcogel of pure ontsmettingsalcohol 70° hebben om die binnen te brengen in het ziekenhuis. Aan de inkom van ons ziekenhuis staan medewerkers in een drop off zone waar je de handalcohol kan achterlaten.

Je helpt er ons mee om ervoor te zorgen dat onze mensen in de zorg hun job kunnen uitoefenen en kunnen blijven zorgen voor onze patiënten. Het is van groot belang dat de zorgmedewerkers zelf niet ziek worden, en daarbij kunnen we alle hulp gebruiken.

Zorg dragen voor mekaar is op dit moment topprioriteit!

Informatie voor patiënten en bezoekers

Kan ik op raadpleging komen?

In navolging van de beslissing door de overheid annuleert het Imeldaziekenhuis alle niet dringende consultaties en ingrepen. Voor de dringende ingrepen en consultaties die moeten doorgaan, worden patiënten persoonlijk gecontacteerd door het ziekenhuis.

Onze uitdrukkelijke vraag is NIET naar ons ziekenhuis te komen, tenzij je persoonlijk werd opgebeld.

Met dringende vragen kan je ons bereiken via tel. 015 50 51 11

In het belang van de veiligheid en gezondheid van patiënten, medewerkers en bezoekers houden we het aantal personen in onze wachtzalen zo beperkt mogelijk houden.

Indien je naar het ziekenhuis komt, gezien dringende raadpleging, gelieve dan volgende richtlijnen in acht te nemen:

  • Neem enkel plaats in de wachtzaal als je patiënt bent, alleen indien nodig kan 1 begeleider mee aanwezig zijn bij hulpbehoevende patiënten.
  • Laat minstens 1,5 meter tussen jouzelf en de andere wachtenden.
  • Kom bij voorkeur niet vroeger dan een kwartier voor jouw afspraak de wachtzaal binnen.

Breng een actueel medicatieschema mee naar het ziekenhuis

Om je goed te kunnen behandelen en verzorgen, moeten onze zorgverleners weten welke medicatie je thuis neemt. Breng daarom altijd een actueel medicatieschema mee naar het ziekenhuis. Tijdens de CoVid-19-epidemie is dat extra belangrijk.

Wat is een medicatieschema?

Een medicatieschema is een duidelijk en volledig overzicht van alle medicatie die je neemt:

  • Medicatie die je regelmatig neemt
  • Medicatie die je maar één keer per week of per maand neemt
  • Puffers
  • Oogdruppels
  • Medicatie die je zonder voorschrift bij de apotheker koopt.
  • Enz.

Vermeld in het schema ook welke geneesmiddelen je niet verdraagt of waar je allergisch aan bent.

Een medicatieschema invullen

Download hier een leeg medicatieschema. Vul het zelf in of vraag hulp aan een familielid, een thuisverpleegkundige, je apotheker of je huisarts.

Bewaar het ingevulde schema in je portefeuille, handtas of gsm. Zo heb je het bij de hand als je onverwachts naar het ziekenhuis moet vertrekken.

Lees hier meer over het gebruik van thuismedicatie in het ziekenhuis.

Extra belangrijk bij COVID-19

Als je met een vermoeden van CoVid-19 naar de Spoedgevallendienst komt, is het extra belangrijk om aan het medicatieschema te denken. Vaak worden patiënten doorverwezen via een triagecentrum en niet door de vaste huisarts die een goed beeld heeft van de thuismedicatie. In deze uitzonderlijke situatie mag er ook geen familielid bij de patiënt blijven die ons informatie kan geven. Een correct ingevuld medicatieschema is dus van levensbelang.

Informatie over CoVid-19

Meer info en de ‘meest gestelde vragen’ vind je terug op www.info-coronavirus.be.

Heb je nog vragen dan kan je steeds bellen naar het gratis nummer 0800 14 689.

 

Laatste update van deze pagina: 01/04/2020 - 10.20 uur